Currently viewing the category: "Spanien"

Jag var nere i Spanien förra helgen och hälsade på några kompisar jag lärde känna när jag var ambassadör för utbytesstudenter på Lunds Universitet för ett par år sen. Vi har hållt kontakten och ses någon gång nu och då på olika platser i Europa, förra gången Paris och nu i Tamariu på Spanska sydkusten.

Det var för övrigt en otroligt trevlig weekend och min enda ledighet den här delen av sommaren. Vi åkte runt bland orterna och stränderna kring Costa Brava, solade och åt gott.

I samband med den här resan annonserade det franska paret Kevin & Laetitia att de skulle gifta sig och jag blev inbjuden till bröllopet i Provence nästa sommar. Kevin berättade att varje kompisgrupp “måste” genomföra något form av spektakel, visa film, sjunga en sång etc. I samband med detta råkade jag lova att jag skulle göra detta på franska.

Jag pratar iofs lite franska men det är resultatet av en två månaders-kurs i Ecuador 2005.  Jag gillar ju utmaningar så det blir att putsa upp köksfranskan igen!

På tal om språk – detta franska par är otroligt härliga, framförallt när de pratar engelska. Varannan mening blir odödlig, jag kommer aldrig glömma när hon blev lite irriterad i en kö för att folk trängde sig före: “I don’t underztend why zey all shit in the lines!” – Hon menade förstås att de fuskade i kösystemet 🙂

Eller denna vecka när de började prata om familj en dag. Hur Kevin hade brytit sin farbror eller Laetitia hittat en massa fastrar i sängen. Här handlade det istället om Kevin som gjort illa ankeln (ankle/uncle) och Laetitia som haft myror (aunts/ants) i sängen!

Tagged with:

Kara dagbok,

Nu borjar det sannerligen narma sig slutet och inte mig emot! Den senaste veckan har resandet mest tett sig som ett jobb snarare an semester och vilket jobb sen! Taskiga arbetstider, dalig mat och obefintlig lon men a andra sidan far man resa mycket i arbetet, ha roliga arbetskompisar och fa en del insatt pa upplevelsekontot.

I takt med att jag uppskattade kyrkor, palats och museum allt mindre borjade ocksa mina pengar ta slut. Dartill ville jag ju inte garna betala for nanting som jag inte till fullo uppskattade sa jag har levt valdigt snalt den senaste veckan.

Jag tror jag namnde att jag traffade en annan svensk pa bussen till Sevilla. En riktigt hygglig goteborgare vid namn Peter. Det var riktigt kul att inte bara fa lite resesallskap men ocksa att kunna prata lite svenska, det visade sig att vi hade ungefar samma resvag sa vi slog folje.

Sevilla ar min favoritstad hittills, underbara sma grander och ett fint centrum men vi akte anda vidare efter en dag till Corcovado. En typisk sightseeingstad, en fin katedral, ett trevligt palats, lite mysiga tradgardar, en gammal romersk bro osv. Lite som turismens McDonalds sa att saga, man vet vad man far, det ar enkelt och igenkannbart. Det blir, liksom McDonalds, dock valdigt trakigt nar det ar den femte stan i rad med McKatedral o Co. Speciellt nar jag inte hade nan guidebok sa man kan lasa om historian bakom.

For att spara pengar vantade vi in nattbussen i Corcovado (10 Euro, resa och logi for natten inkluderat) och spenderade saledes 15h i denna stad som vi var klara med efter 2 h! Det var dock lite skont att kunna lagga sig i parken och smutta pa en ol, annars var det mest vatten och brod som gallde…och persikor! En annan grej som blir till problem nar man ar sahar hemlos ar att det i Spanien ar snudd pa omojligt att hitta en toa med De Gyllene Tre; las, toapapper, toaring.

Lojligt nog blev det efter 15h tristess valdigt spannande eftersom jag forskjutit vikten av att kopa bussbiljetter i tid. Vi kom dock bada med och sov knappt nanting pa vagen till Madrid. Busschaufforen stannade bussen och vackte mig (nar jag val somnade) mitt i natten for att saga at mig att ta pa mig skorna (!). Jag vet fortfarande inte varfor.

I Madrid akte vi ut till Toledo och sag McKatedral o Co men det var en betydligt roligare stad an Corcovado. Till slut hade vi den otroliga lyckan att fa tag pa biljetter till tjurfaktning (for 3.65 Euro !!) i Madrid. Det var riktigt, riktigt fascinerande. Jag som aldrig riktigt varit nan djurvan (Hej Ludde) behovde ju inte bekymra mig om djurens val och kunde insupa hela tillstallningen utan kval.

Som sagt, buss ar billigare an hostel och jag skulle ju anda till Barcelona sa jag tog en ny nattbuss dit. Sag katedralerna och akte till Nou Camp saklart men stupade sedan i sang (efter tva natter i rad pa nattbuss). Dagen efter akte jag till Andorra. Det var litet men rymde mig i ett par timmar… Det var skont med lite berg och dalar och klar luft och sant.

Min absolut sista dag i Barcelona tog jag ledigt fran resandet och gjorde absolut ingenting. Jo, pa kvallen traffade jag Alvaro, en kompis fran Slovakientiden, och tog ett par ol. Det var riktigt kul att ateruppleva lite Bratislavaminnen!

Jag hoppas jag inte latit overdriver pessimistisk nu for det har anda inte kants sa. Nar slutet pa resan borjar narma sig ar det latt att man bara ser malet och inte riktigt bryr sig om de sista dagarna. Dartill blev det otroligt mycket promenerande (ibland med vaskan) ofta runt 6-7h per dag, lagbudget gor att man inte kan och varme gor att man inte vill ata sa mycket, hoppiga nattbussar och bullriga hostel gor att man inte sover sa mycket. Allt detta gor att man latt blir lite trott.

Jag behover inte saga hur skont det ar att nu vara framme i London hos Camilla. Jag har inlett dagen med tva-tre filmer, en underbar frukost och nu ska jag ta en lang varm dusch. Med lite tur finns det sen bade las, toaring och toapapper ocksa!